Infraroodcabine

Infrarood

In de natuur is de zon een enorme energiebron. Deze energie wordt naar de aarde getransporteerd door middel van elektromagnetische stralen.

De straling die op de aarde komt kun je onderverdelen in de UV-straling en de infraroodstraling.

De infraroodstralen zijn verantwoordelijk voor het warmtetransport van de zon naar de aarde en is naast het zichtbare licht noodzakelijk voor alle leven op aarde.

Ook ons eigen lichaam produceert infrarode energie/warmte als wij ons inspannen.

Infraroodcabine

De warmte die de infrarood in de infrarood cabine geeft, lijkt op de stralingswarmte die door zonlicht (zonder UV-straling!) en in het lichaam zelf wordt geproduceerd.

De infrarood cabine heeft als voordeel boven een traditionele sauna dat deze bij een temperatuur van rond de 50°C slechts 20% van de stralingswarmte voor de verwarming van de lucht gebruikt. De overige 80% worden rechtstreeks in lichaamswarmte omgezet, wat door middel van diepte werking leid tot directe spier ontspanning. In een gewone sauna wordt eerst de lucht verwarmt tot meer dan 80°C en dan pas kan deze warme lucht inwerken op de huid. Ook deze lagere temperatuur in de infraroodcabine is veel aangenamer.

Infrarood en het effect op de gezondheid

De infrarood heeft de volgende positieve effecten op het lichaam:

• vermindering van stijfheid van gewrichten

• vermindering van spierspanning

• vermindering van pijngevoel

• stimulering van de bloedcirculatie

• stimulering van het genezingsproces bij ziektes en ontstekingen

• passief trainingseffect van de hartspier

• verlichting van huidproblemen, zoals eczeem en cellulitis

• verhoogde weerstand tegen weersinvloeden (verkoudheid)